Mensen die zich helemaal prettig voelen bij het thuiswerken vinden het niet moeilijk om goed productief te zijn. Toen ik Assisting You startte koos ik er natuurlijk ook bewust voor om thuis te werken, in een omgeving zonder leidinggevenden of collega’s. Toch, als je dit niet gewend bent en je voelt je er ook niet prettig bij, dan is het heel lastig om de motivatie te vinden. Alleen al beginnen aan een taak kost veel energie.
Thuis zijn vaak veel afleidingen. De smartphone staat met geluid, net als de huistelefoon. Er staat vaak een televisie of radio aan en de vaatwasser geeft een paar piepjes als de machine het werk weer heeft afgerond.. Zo zijn er veel afleidingen te vinden in de thuisomgeving. Zelfs het tikken van de klok kan je storen bij het uitvoeren van je werkzaamheden, gewoon omdat je dat geluid tijdens het werken niet gewend bent.
Veel mensen die ‘nieuw’ thuiswerken vinden het erg lastig om prioriteiten te stellen. Er moeten dingen in huis gebeuren en er moeten dingen voor het werk gebeuren. Eigenlijk is er ook nog die vriendin waar je al een tijdje aan belooft om even te bellen.. Eén van de grootste struikelblokken bij thuiswerken is het stellen van prioriteiten. In de praktijk gaat dit dan ook het vaakst verkeerd.
Thuiswerken brengt allemaal verleidingen met zich mee als je het niet gewend bent. Je wordt verleid om later naar bed te gaan, zodat je toch nog even die film af kunt kijken, en je wordt verleid om lekker uit te slapen. Er is geen werkgever die controleert of jij wel echt om acht uur begint.. Zo ga je ook makkelijker pauzes overslaan of pauzes nemen die je normaal gesproken niet zou hebben. Uiteindelijk is het hele ritme weg en kun je je er helemaal niet meer toe zetten om aan de slag te gaan.
Eén van de grootste struikelblokken bij thuiswerken is een gebrek aan communicatie, zeker in deze tijd. Werknemers moesten van het ene op het andere moment thuiswerken. Door een gebrek aan communicatie weten zij eigenlijk niet zo goed wat er van hen verwacht wordt. Taken worden niet gedaan, niet goed gedaan of juist dubbel gedaan door twee medewerkers. Blijven communiceren is heel belangrijk bij thuiswerken!
Schuif taken door naar je eigen Virtual Assistant!
Veel bedrijven gaan nu een beetje achter de feiten aan lopen, vooral omdat de struikelblokken bij thuiswerken veel tijd kosten. Wil jij die takenlijst weer wat korter maken? Schakel dan een Virtual Assistant in. Ik help je natuurlijk graag om die takenlijst weg te poetsen! Benieuwd naar wat ik precies voor jou kan betekenen? Neem dan eens contact op!